OPEN DATA
Zowel de verkeersborden data als de afgeleide data worden publiek aangeboden. Hierbij volgen we de visie van de Vlaamse Overheid om data standaard openbaar te maken. Zo kan iedereen de data raadplegen en gebruiken in zijn eigen GIS systeem, kaartviewer,...
WMS
De volgende WMS datasets zijn beschikbaar:
De WMS'en zijn beschikbaar in de volgende referentiesystemen:
- Lambert 72
- WGS84
- Web Mercator
Een WMS of Web Map Service genereert op dynamische wijze beelden uit openbare datasets in jouw website, webtoepassing of desktoptoepassing. De nadruk ligt hier op het bekijken van gegevens. Kijk voor meer info op Geopunt.
WFS
De volgende datasets worden aangeboden als WFS:
- de aparte verkeersborden
- de opstellingen
- de afgeleide lagen
Een Web Feature Service (WFS) is een overdrachtdienst voor het opvragen en aanleveren van geografische vectoriële data. Deze service wordt voornamelijk gebruikt voor het bevragen van gegevens. Kijk voor meer info op Geopunt.
Geopunt
Op Geopunt kan je meer uitgebreide documentatie vinden over onze open data producten. Via de catalogus kan je ook de metadata van de verschillende datasets terugvinden:
De verkeersborden en afgeleide snelheidsregimes worden nu ook ontsloten op de Geopunt-kaart. Je vindt ze onder 'Mobiliteit>Transport over land>Verkeersborden.Vlaanderen' op de website van Geopunt.
Snelheidskaart Vlaanderen
Eén van de doelstellingen uit het project Snelheid.Vlaanderen is het genereren van een afgeleide snelheidskaart voor Vlaanderen. Via een algoritme worden puntelementen (snelheidsgerelateerde verkeersborden) omgezet naar lijnelementen (snelheidskaart op segmenten van het Wegenregister). Deze kaart wordt elke nacht opnieuw herberekend.

Voor de snelheidskaart wordt er gebruik gemaakt van 2 bronnen, enerzijds de verkeersborden uit Verkeersborden.Vlaanderen (kant van de weg, oriëntatie, type en opschrift) en anderzijds het Wegenregister (rijrichting en morfologische klasse). De kwaliteit van deze snelheidskaart is dus afhankelijk van de kwaliteit van deze twee bronnen.
De snelheidskaart kan als een laag toegevoegd worden in de toepassing Verkeersborden.Vlaanderen en is via open data ook ontsloten naar derden. Meer informatie over het algoritme kan je vinden in deze handleiding .

Naast de afgeleide snelheidsregimes zijn er ook andere afgeleide lagen beschikbaar in Verkeersborden.Vlaanderen en als open data. Deze datasets geven een ruimtelijk overzicht van een aantal zones met snelheidsbeperking zoals bv de bebouwde kom. Meer details over de opbouw van deze afgeleide zones vind je hier.
TN-ITS
Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is sinds 2016 ingestapt in het project Transport Network Intelligent Transport Services (TN-ITS). De visie van TN-ITS is "Bringing fresher map data to intelligent transport services". De focus van het project is de uitwisseling van wijzigingen aan statische attribuut informatie aangaande wegen, zoals bijvoorbeeld snelheden. De wijzigingen stromen door naar de kaartenmakers aan de hand van ROSATTE specificaties (gemeenschappelijk uitwisselingsformaat (Europese standaard)) en OpenLR. Naast Vlaanderen zijn o.a. Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Finland, Ierland, Zweden en Noorwegen leveranciers van de verkeersdata. Kaartenmakers TomTom en HERE zijn afnemers van deze service.
Op www.tn-its.eu kan je terecht voor meer informatie over dit Europees project.
Historiek
- Vanaf oktober 2016 worden de snelheidsgerelateerde verkeersborden van gewestwegen en autosnelwegen in Vlaanderen ontsloten als puntelement (dagelijkse update).
- Vanaf eind 2016 worden ook de afgeleide snelheidsregimes dagelijks ontsloten naar de kaartenmakers (partners TN-ITS).
- Vanaf 2017 is de dataset van de snelheidsgerelateerde borden en afgeleide snelheidsregimes uitgebreid naar alle wegen in Vlaanderen en ontsloten naar de kaartenmakers (partners TN-ITS).
- Vanaf 2018 heeft men de bestaande services uitgebreid met andere verkeersborden data naast snelheden, zoals bijvoorbeeld "verboden richting" en “tonnagebeperking”.
Overzicht van data
Hier vind je een overzicht van alle verkeersborden die wij op dit moment aan TN-ITS aanleveren. Elke dag wordt een update gestuurd van wijzigingen die aan deze borden worden gedaan.
|